2009-09-16

Lettisk vapenkniv del I

Mitt senaste projekt är ett beställningsjobb på en vapenkniv med beslagen skida baserad på ett Lettiskt fynd. Fick beställningen förra sommaren och jag och kunden har mailat fram och tillbaks. Ibland så går det fort från en idé eller skiss och ibland, som den här gånger, kan det ta riktigt lång tid. Då är det bra att arbeta tillsammans med människor som både är tålmodiga och intresserade av slutresultatet, att få ta den tid det tar är verkligen en ynnest.

Vapenkniven är som sagt inspirerad av en kniv från Lettland. Beställaren hade hittat en linjeritning av kniven ifråga i sin fyndkontext och det är denna ritning som jag sedan har använt mig av.


För att få en känsla för formen så ritade jag en snabbskiss på papper med samma proportioner som originalet. Detta steg är självklart inte oumbärligt men är till god hjälp senare i projektet så jag brukar försöka ta mig tid till det.
Till detta projekt har jag arbetat tillsammans med smeden Thomas Cederroth som har smidit bladet efter önskemål från kunden. Verkstaden här hemma rymmer ingen smedja och eftersom tiden knappt räcker till som det är har jag valt att anlita andra duktiga hantverkare. T.C. har gjort många andra blad till äldre projekt och vi vet båda två var vi har varandra.

När jag har fått bladet så väljer jag ut material till skaftningen och ser till att det både ser bra ut och att de olika formelementen harmoniserar med varandra. Jag ska inte tråka ut er med teknikaliteter men så här kan det se ut innan själva monteringen.


En bild på den färdiga kniven efter nitning, limning, grovformning, finformning, putsning men innan slutbehandling. Jag använder alltid en blandning av 50/50 linolja och balsamterpentin till skaftet och polerar detta sedan på buffhjul för att få upp lyster och glans. Har provat med andra ytbehandlingar som Danish Oil och liknande produkter men tycker att linolja är oöverträffat. Det enda som är negativt är torkningstiden men det tar jag gärna.

 
När kniven är färdig så fortsätter arbetet med skidan. Just den här knivskidan är lite speciell då den har triangelformade beslag som sitter längs skidans bägge sidor och en dekorerad plåt kring öppningen. Alla beslag ska också vara förtennade vilket innebär en dubbel arbetsprocess, först tillverkar jag alla beslag i mässing och sedan förtennar jag dom. Eftersom det rör sig om ganska många plåtar köpte jag en acetylenbrännare för att kunna hålla lite högre temperaturer under en längre tid.


Läderarbetet på skidan är också lite knepigare eftersom beslagen på sidan måste nitas från insidan innan skidan sys ihop och våtformas. Jag har limmat en skärflad remsa med getskinn på insidan för att hindra nitskallarna att repa bladet. På orginalet har alla organiska rester försvunnit så det är en gissning.


Med skidan utskuren och färdig är det bara att fortsätta med tillverkningen av beslagen. Nedan är en bild på doppskon på skidan. För att få samma proportioner kopierade jag upp en bild på orginalet som jag sedan använde för att göra utskärningsmallen till plåten. Här är en utskuren och uppmärkt för dekorationspunsningen.


De refflade kantbeslagen sågas, punsas, filas och förtennas och provas sedan innan nitningen. Det brukar hända att något beslag blir för litet eller för stort och då är det bara att börja om igen. Här är också de triangelformade sidbeslagen nitade och läderskidan ihopsydd.


Till slut så kommer här ett par bilder på framstegen så här långt. Kantbeslagen, öglorna till upphängningsringarna och doppskon är alla på plats och nu är det bara de övre beslagen som saknas.


Uppdateringar följer!

No comments:

Post a Comment