2011-07-09

Aage Frederiksen-kniv klar!

Det har blivit mycket blod, svett och tårar (nåja) men nu så är första kniven med Aage Frederiksen-bladet färdig! Det har varit en riktig utmaning att arbeta med ett så pass tjockt blad formmässigt men jag tror att det blev bra till slut. För att undvika att skidan till kniven upplevdes för tjock så blev beslagen lite nättare och doppskon smalare än vad jag brukar göra.

Från början var det tänkt att kniven skulle ha horisontella band längs öppningen och ned mot bladet men det förstärkte bredden på kniven så jag plockade bort dessa precis innan nitningen. Det gäller att se till så skidan och kniven harmoniserar med varandra, en stor kniv kan behöva lite mindre beslag och en liten kniv kan vinna på ett mer utsmyckat uttryck.

Skaftet är gjort av stackade läderbitar som ger ett varmt och behagligt grepp. Älghorn och metallbolster ger kniven vridstyrka. Lägg även märke till den mönstrade bronsplåten under toppbeslaget, lite extra detaljer som ger kniven ett mer levande utseende! :)


För att få grepp om proportionerna så modellerade jag hela kniven i 3D innan jag började med projektet. Tidsödande men väldigt effektivt för att få ett bra resultat.


Lägg märke till kniven mycket tjocka rygg.

Upphängningsring till bältet.


No comments:

Post a Comment