2009-12-09

Ny kniv till svärfar!


Ville ge min norska svärfar en kniv som han kan ha nytta av på fjället eller ligga i bilen. Eftersom de har en levande knivtradition så är man såklart lite nervös hur det ska tas emot men det får jag vänta med till julafton! :)

Kniven har ett mycket skarpt bruksblad med hög slipning. Skaft i svartek och älghorn med mellanlägg i läder och bolster och dragring i mässing. Skidan är våtformad i 2,5 mm nötläder med enkel linjeplastik och högglanspolerade beslag. Jag färgade den oxblodsröd för att kontrastera mot de blanka beslagen. Trappstegsurtag och lödd kopparplåt på undersidan.

Kniven är inte baserad på en enda kniv utan jag har plockat lite formelement från det gotländska materialet. Ett förhållandevis stort urval har inga refflade beslag mellan "munblecket" (det översta beslaget) och doppskon utan ligger dikt an. Jag tänkte att det skulle vara en intressant form att arbeta med och det var mycket riktigt väldigt trevligt.

Nu är det dags för ett litet uppehåll i verkstaden för att få klart alla projekt på skolan (Ikea) men i Januari så har jag förhoppningsvis en liten överraskning om allt går vägen (jag kan berätta så mycket att det handlar om en serie med bluntade vapenknivar).




















3 comments:

  1. Riktigt snygg kniv... Gillar verkligen formen, enkel men effektiv... Perfekt för en brukskniv...

    ReplyDelete
  2. Anonymous23:13

    Grymt snyggt arbete måste jag säga, trevlig blogg också

    /Mikael

    ReplyDelete
  3. Lovely. A work of art.

    ReplyDelete