2009-02-26

Två vapenknivar och en utbildning

Nu är det dags för en uppdatering igen!

Mycket har hänt sedan mitt sista inlägg och jag har bland annat sadlat om från arkeolog och börjat läsa Industriell Design på HGO. Utbildningen är tre år och när den är färdig så får jag se om det vankas eget företag, jobb eller mer studier (om CSN beviljar något mer lån efter fyra år arkeologi och tre år industriodesign år är väl mer tveksamt). Nu tillbringar jag dagarna med 3D-modellering i Rhino och Maxwell och programerar rapid prototyp-maskiner istället för att plåta vapenknivar och mäta bältesströningar.

I och med detta har jag lagt det historiska hantverkandet för försäljning åt sidan och kommer inte att ta några fler jobb. Jag märker att mina få lediga stunder i verkstaden blir allt färre och det innebär att väntetiden på jobben börjar dra sig upp mot 4-6 månader, något jag är missnöjd med. Så, se det här som ett litet avskedsmeddelande (i alla fall för det mer organiserade jobbet) och jag vill passa på att tacka alla som jag har fått bygga knivar åt. Det blev väl en 15-16 stycken vikingatida med beslagna skidor till slut, jag ska försöka få upp bilder på alla någon gång.

Förhoppningsvis blir det dock lite fler projekt men då över lite längre tid, Mjödbjörn och jag planerar bland annat ett lettisk vapenknivsprojekt till våren.

Den här beställningen innehöll två knivblad för omskaftning och beslagna skidor. Det ena bladet var ett egensmitt blad och det andra en anglosaxisk modell med bruten rygg. Kul att prova något nytt, det var den första skidan jag har byggt åt en sån kniv.

Skaften är i alm, skidan i vegetabilgarvat läder med beslag i gulmetall. Trekantspunsad ornamentik (tack Halvor för punsen!) och upphängning för horisontellt bruk.




Skaft i linoljebehandlad svartek, bolster i mässing. Trekantspunsad ornamentik och räfflade mellanbeslag.

No comments:

Post a Comment