2008-05-21

Lamellbälte - sista uppdateringen

Kunde inte hålla mig, det blir en uppdatering över dagens arbete också. ;)
Idag så fixade jag det sista finliret på bältet, vaxade resten av kanterna på lädret, fettade in allt och polerade alla beslag och ströningar.

För att få en högglanspolering på mässingsdetaljerna så börjar jag med att slipa alla delar med en extra finkornig slipsvamp. Detta för att få bort alla tydliga repor och få ytan åt "samma håll". Efter det är klart går jag över alla beslag igen med svinto och Universal Allputs (innehåller bland annat animaliskt fett, polerlera & wienerkalk).

Efter den första putsningen är det dags för lite maskiner. Jag har monterat en lumpskiva på en vanlig borrmaskin i brist på dedikerad polermaskin. Blått putsmedel och lite hantverksöl (Perlenbacher Premium Mauritius Brauerei) gör att det går som en dans;


Så här ser remändesbeslaget ut innan putsning och polering;


Så är tjusigt ser det ut efter;


Sedan några smakprov på de färdiga detaljerna. Remmar med ströningar;


En av remdelarna;


En bit av lamellbältet;


Fler bilder imorgon! Jag hade min vanliga digitalkamera på jobbet och det kändes lite tråkigt att försöka ta snygga kort med mobilen!

No comments:

Post a Comment