2007-06-03

Lamellbälte

Byggde klart mitt försök till ett lamellbälte igår och tänkte att jag skulle delge lite saker som jag har kommit på under tiden. För det första så är det helt nödvändigt med en remdelare som avskiljer den beslagna delen med bältesremmen. Annars går det inte att ta på sig det om man inte bygger någon form av dold rem på insidan som på ölandsbältet. För det andra så behöver man kanske vara mer exakt i utmätningen på lamellerna och klippningen, väldigt små variationer syns rätt bra. Det kanske inte spelar så stor roll om man inte är perfektionist dock... :)

Bältet verkar dock hålla utan nitbrickor och jag tror att det hänger på hur nithuvudet ser ut på baksidan mer än storleken. Jag har dock inte riktigt kunnat förklara varför man inte ser nithuvud på orginalen. Det är fortfarande ett mysterium.

Här är lite bilder;

No comments:

Post a Comment