2011-02-23

Kniv med läderklätt handtag

Här i veckan startade jag ett nytt beställningsjobb som jag fick i sommar. Kunden tillhandahöll knivbladet (det är Thomas Cederroth som är smed) och lämnade mig sedan med helt fria händer.

Jag har länge velat göra en kniv med läderklätt handtag och tyckte att det passade bra att göra praktik av teori. Det finns ett par fantastiska exempel från bland annat Michael Pikula och Eric McHugh och jag känner verkligen att det hade varit spännande att få utforska ett nytt sätt att arbeta med knivskaften.

Den stora skillnaden för mig har varit att arbeta med skaftet löst. I vanliga fall formar jag alltid skaftet efter att jag har nitat eller limmat fast materialet på knivtången. För att underlätta processen har jag valt att lämna skaftet separat så att jag kan komma till med lindning och annat.

Än så länge har jag bara hunnit med att forma skaftet (i askträ) och lagt på läder och trådlindat. När detta är klart ska jag tillpassa bolster och dragögla samt tillverka en matchande beslagen skida.

No comments:

Post a Comment