2010-02-27

Bälten och beslag.

Har två nya bälten i arbetskön. Ett lamellbälte av gotländsk typ till en beställare i Norge och ett vapenknivsgehäng åt en beställare här hemma i Svedala. Tillbringade dagen med att tillverka söljor, remändesbeslag och tre remdelare till båda bältena. Lamellbältet kommer få dubbla remdelare, dubbelvikt läder och tunna lamellplåtar kring livet medan vapenknivsgehänget ska monteras fast tillsammans med den beslagna skidan.

Med lite tur så hinner jag skära till lädret och montera hårdvaran i veckan. Någon som har tips på en bra leverantör av narvsvärta förresten? Gärna i lite större flaskor och möjlighet att bryta kulörer med samma märke?

1 comment:

  1. Alltså jag har ju en narvsvärta jag brukar använda, men vete fan ärligt talat om det är nåt jag vill rekomendera dig. Har börjat tycka sämre och sämre om den senaste tiden.
    https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&cPath=99_177&products_id=1531&language=se

    Men sådär ser den ut i alla fall. Inte jättestora flaskor men räcker å andra sidan rätt länge, blandbar inom märket också.
    Säkert är det inte någe fel på den utan det är väl snarare jag som börjar tröttna på läder som är färgat på det sättet. Vill ha mer naturlig lyster för reenactment grejer.

    Har aldrig handlat via dem direkt men det går väl säkert också fint.
    http://www.fiebing.com/Dyes.aspx

    ReplyDelete