2008-05-08

Så, efter en liten tids uppehåll (slut på nit, jobb, arbetsprov) är arbetet med Björns lamellbälte upptaget. Jag Lena Thunmark på jobbet och fick byta ett par ord med henne, lamellbälten verkar vara vanligast runt 900-tal och helt klart av importerad sort (Baltikum, Finland).

Efter att ha nitat samtliga lameller på ryggsidan, fäste jag nu in remdelarna på samma sätt som vanligt med mässingsnit.


Här kan man se hur ryggbiten och remdelarna kommer att se ut;


Nu är det dags att tillverka söljan. Det finns lite olika sätt att bygga den men jag väljer en enkel och historiskt plausibel lösning. Söljan består av ett framstycke, en sammanfogande lång nit, ett rembeslag och en nål.

Här är några bilder på orginalsöljor och hur dessa är konstruerade.


Först hammras bågens form ut och borras;


Efter ett par försök så har den rätt form och storlek. Formningen av söljan sker med nålfilar, slipkuddar och sandpapper.


Provning av passformen kring remmen med en bit plåt;



Nu bygger jag rembeslaget med nålfilar och borr. Uttaget i mitten är där söljans nål ska igenom. jag märker också ut och slår in linjeornamenteringen som ska matcha resten av hårdvaran.



Den färdiga söljan innan polering och slutfinsh;



Söljan nitar jag sedan fast på en dubbelvikt rem, precis som den till ryggpartiet. Sedan nitas remmen fast i remdelaren och täcks i sin tur med lameller.


Så här ser det ut nu. Det som är kvar är att tillverka remändesbeslaget och infästningen, de hängande remmarna med fiskbeslag, montera lameller på sölj-remmen samt finish och polering.


No comments:

Post a Comment