2008-02-29

Slida till älghornskniven

Nu är det fredag och dags igen! Fick tid för mig själv i verkstaden och tänkte att jag skulle göra klart en knivskida till min egen kniv, ett projekt i halvårsklassen som var rätt skönt att bli klar med. Konstigt nog så har inte den här skomkstaden och tänkte att jag skulle göra klart en knivskida till min egen kniv, ett projekt i halvårsklassen som var rätt skönt att bli klar med. Konstigt nog så har inte den här skomakaren haft några skor han heller... :)

Kniven är tänkt att bli en bra följeslagare på alla arrangemang man harvar runt på men ändå ge lite bling till dräkten. Bladet är ett linoljebränt Mora Classic på 125 mm, skaft i älghorn med mässingsbolster och mellanlägg i läder. Skidan i vanlig ordning våtformat läder med mässingsbeslag och doppsko med koncentrisk ornamentik samt trappstegsuttag, refflade kantbeslag och kopparnitar. Lädret är behandlat med linolja och tjärsmorning samt infärgat i oxblodsrött (dessvärre med vanlig narvsvärta). Vikt kniv och skida, stadiga 325 gram.

No comments:

Post a Comment