2007-04-19

Dräkt- och bälteskniv

Fick tummen ur och fotade två av knivarna som jag har jobbat med. Tänkte att det kanske kunde vara kul att dela med sig av sina grejer. Det är två vardagsknivar till tjejen, en dräktkniv till redskapsspännet och en bälteskniv. Den lilla har slida med bronsbeslag och på den stora är det mässingsbeslag. Bägge har renhorn i skaftet, metallinläggen är brons och på den stora är det rårandsläder mellan plåten och hornet.

Ett av de viktigaste önskemålen var att bägge knivarna skulle vara funktionella när man är ute i fält. Det kanske verkar som en självklarhet men för att slippa dåliga blad och evig uppslipning så sitter det ett fabrikstillverkat Bruslettoblad på dräktkniven och ett handsmitt Kb-blad på den större. Bägge bra bruksblad. Jag har dock tillverkat min del av fina men mer eller mindre obrukbara knivar. [:)]

Jag har på bägge försökt efterlikna vikingatida orginal från Die Wikingerzeit Gotlands av Lena Thunmark-Nylén men det är absolut inga kopior eller så. Kalla det vikingatida inspiration kanske. Jag har försökt hålla skaftprofiler och beslagsdekorationer hyffsat rätt i tiden. Bägge har spiktånge och ändplatta som har hammrats fast, det verkar som att det har varit en vanligare konstruktion än med genomgående tånge.


 
  
  
 

No comments:

Post a Comment